buy

buy

  • ۰
  • ۰

تحقیق درباره تفسیر آیه 40 سوره احزاب

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 11

آیه 40آیه و ترجمهمَّا کانَ محَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِکُمْ وَ لَکِن رَّسولَ اللَّهِ وَ خَاتَمَ النَّبِیِّینَ وَ کانَ اللَّهُ بِکلِّ شىْءٍ عَلِیماً(40)

ترجمه :

40 - محمد پدر هیچیک از مردان شما نبود، ولى رسول خدا و خاتم و آخرین پیامبران است و خداوند به هر چیز آگاه است .

تفسیر:

مساله خاتمیتاین آیه آخرین سخنى است که خداوند در ارتباط با مساله ازدواج پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) با همسر مطلقه زید براى شکستن یک سنت غلط جاهلى ، بیان مى دارد، و جواب کوتاه و فشرده اى است به عنوان آخرین جواب ، و ضمنا حقیقت مهم دیگرى را که مساله خاتمیت است به تناسب خاصى در ذیل آن بیان مى کند.نخست مى فرماید: ((محمد پدر هیچیک از مردان شما نبود)) (ما کان محمد ابا احد من رجالکم ).نه ((زید)) و نه دیگرى ، و اگر یک روز نام پسر محمد بر او گذاردند این تنها یک عادت و سنت بود که با ورود اسلام و نزول قرآن بر چیده شد نه یک رابطه طبیعى و خویشاوندى .البته پیامبر فرزندان حقیقى به نام ((قاسم )) و ((طیب )) و ((طاهر)) و ((ابراهیم )) داشت ، ولى طبق نقل مورخان همه آنها قبل از بلوغ ، چشم از جهان بستند، و لذا نام ((رجال )) (مردان ) بر آنها اطلاق نشد.

تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 337

امام حسن و امام حسین (علیه السلام ) که آنها را فرزندان پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى خواندند، گرچه به سنین بالا رسیدند، ولى به هنگام نزول این آیه هنوز کودک بودند، بنابر این جمله ما کان محمد ابا احد من رجالکم که به صورت فعل ماضى آمده است بطور قاطع در آن هنگام در حق همه صادق بوده است .و اگر در بعضى از تعبیرات خود پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى خوانیم ((انا و على ابوا هذه الامة )): ((من و على پدران این امتیم )) مسلما منظور پدر نسبى نبوده بلکه ابوت ناشى از تعلیم و تربیت و رهبرى بوده است .با این حال ازدواج با همسر مطلقه زید که قرآن فلسفه آنرا صریحا شکستن سنتهاى نادرست ذکر کرده چیزى نبود که باعث گفتگو در میان این و آن شود، و یا به خواهند آنرا دستاویز براى مقاصد سوء خود کنند.سپس مى افزاید: ارتباط پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) با شما تنها از ناحیه رسالت و خاتمیت مى باشد ((او رسول الله و خاتم النبیین است )) (و لکن رسول الله و خاتم النبیین ).بنابر این صدر آیه ارتباط نسبى را بطور کلى قطع مى کند و ذیل آیه ارتباط معنوى ناشى از رسالت و خاتمیت را اثبات مى نماید، و از اینجا پیوند صدر و ذیل روشن مى شود.از این گذشته اشاره به این حقیقت نیز دارد که در عین حال علاقه او فوق علاقه یک پدر به فرزند است ، چرا که علاقه او علاقه رسول به امت مى باشد، آنهم رسولى که مى داند بعد از او پیامبر دیگرى نخواهد آمد، و باید آنچه مورد نیاز امت است تا دامنه قیامت براى آنها با دقت و با نهایت دلسوزى پیش بینى کند.و البته خداوند عالم و آگاه همه آنچه را در این زمینه لازم بوده در اختیار او گذارده ، از اصول و فروع و کلیات و جزئیات در تمام زمینه ها، و لذا در پایان آیه مى فرماید: ((خداوند به هر چیز عالم و آگاه بوده و هست )) (و کان الله بکل شى ء علیما).

تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 338

این نکته نیز قابل توجه است که خاتم انبیاء بودن ، به معنى ((خاتم المرسلین )) بودن نیز هست ، و اینکه بعضى از دین سازان عصر ما براى مخدوش کردن مساله خاتمیت به این معنى چسبیده اند که قرآن پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) را خاتم انبیاء شمرده ، نه خاتم رسولان این یک اشتباه بزرگ است ، چرا که اگر کسى خاتم انبیاء شد به طریق اولى ((خاتم رسولان )) نیز هست ، زیرا مرحله ((رسالت )) مرحله اى است فراتر از مرحله ((نبوت )) (دقت کنید).این سخن درست به این مى ماند که بگوئیم : فلان کس در سرزمین حجاز نیست ، چنین کسى مسلما در مکه نخواهد بود، اما اگر بگوئیم در مکه نیست ، ممکن است در نقطه دیگرى از حجاز باشد، بنابر این اگر پیامبر را ((خاتم المرسلین )) مى نامید ممکن بود ((خاتم انبیاء)) نباشد، اما وقتى مى گوید او ((خاتم انبیاء)) است ، مسلما ((خاتم رسولان )) نیز خواهد بود، و به تعبیر مصطلح نسبت ((نبى )) و ((رسول )) نسبت ((عموم و خصوص مطلق است )) (باز هم دقت کنید)

نکته ها:

1 - ((خاتم )) چیست ؟((خاتم )) (بر وزن حاتم ) آنگونه که ارباب لغت گفته اند به معنى چیزى است که به وسیله آن پایان داده مى شود، و نیز به معنى چیزى آمده است که با آن اوراق و مانند آن را مهر مى کنند.در گذشته و امروز این امر معمول بوده و هست که وقتى مى خواهند در نامه یا ظرف یا خانه اى را ببندند و کسى آن را باز نکند روى در، یا روى قفل آن ماده چسبنده اى مى گذارند، و روى آن مهرى مى زنند که امروز از آن تعبیر به ((لاک و مهر)) مى شود.و این به صورتى است که براى گشودن آن حتما باید مهر و آن شى ء چسبنده

تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 339

شکسته شود، مهرى را که بر اینگونه اشیاء مى زنند ((خاتم )) مى گویند، و از آنجا که در گذشته گاهى از گلهاى سفت و چسبنده براى این مقصد استفاده مى کردند لذا در متون بعضى از کتب معروف لغت در معنى خاتم مى خوانیم ((ما یوضع على الطینة )) (چیزى بر گل مى زنند).اینها همه به خاطر آن است که این کلمه از ریشه ((ختم )) به معنى ((پایان )) گرفته شده ، و از آنجا که این کار (مهر زدن ) در خاتمه و پایان قرار مى گیرد نام ((خاتم )) بر وسیله آن گذارده شده است .و اگر مى بینیم یکى از معانى ((خاتم )) انگشتر است آن نیز به خاطر همین است که نقش مهرها را معمولا روى انگشترهایشان مى کندند، و به وسیله انگشتر نامه ها را مهر مى کردند، لذا در حالات پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و ائمه هدى (علیهم السلام ) و شخصیتهاى دیگر از جمله مسائلى که مطرح مى شود نقش خاتم آنها است .مرحوم ((کلینى )) در ((کافى )) از امام صادق (علیه السلام ) چنین نقل مى کند: ان خاتم رسول الله کان من فضة نقشه محمد رسول الله : ((انگشتر پیامبر از نقره بود و نقش آن محمد رسول الله بود)).در بعضى از تواریخ آمده است که یکى از حوادث سال ششم هجرى این بود که پیامبر انگشتر نقش دارى براى خود انتخاب فرمود و این به خاطر آن بود که به او عرض کردند پادشاهان نامه هاى بدون مهر را نمى خوانند.در کتاب ((طبقات )) نیز آمده است هنگامى که پیامبر گرامى اسلام تصمیم گرفت دعوت خود را گسترش دهد، و به پادشاهان و سلاطین روى زمین نامه بنویسد دستور داد انگشترى برایش ساختند که روى آن محمد رسول الله حک شده

تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 340

بود، و نامه هاى خود را با آن مهر مى کرد.با این بیان به خوبى روشن مى شود که خاتم گر چه امروز به انگشتر تزیینى نیز اطلاق مى شود، ولى ریشه اصلى آن از ختم به معنى پایان گرفته شده است و در آن روز به انگشترهائى مى گفتند که با آن نامه ها را مهر مى کردند.بعلاوه این ماده در قرآن مجید در موارد متعددى به کار، رفته ، و در همه جا به معنى پایان دادن و مهر نهادن است ، مانند الیوم نختم على افواههم و تکلمنا ایدیهم : ((امروز - روز قیامت - مهر بر دهانشان مى نهیم و دستهاى آنها با ما سخن مى گوید)) (یس - 65).ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصارهم غشاوة : ((خداوند بر دلها و گوشهاى آنها (منافقان ) مهر نهاده (به گونه اى که هیچ حقیقتى در آن نفوذ نمى کند) و بر چشمهاى آنها پرده اى است )) (بقره - 7).از اینجا معلوم مى شود آنها که در دلالت آیه مورد بحث بر خاتمیت پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و پایان گرفتن سلسله انبیاء به وسیله او وسوسه کرده اند به کلى از معنى این واژه بى اطلاع بوده اند، و یا خود را به بى اطلاعى زده اند، و گرنه هر کس کمترین اطلاعى از ادبیات عرب داشته باشد مى داند کلمه ((خاتم النبیین )) به وضوح دلالت بر معنى خاتمیت دارد.وانگهى اگر غیر از این تفسیر براى آیه گفته شود مفهوم سبک و بچه گانه اى پیدا خواهد کرد مثل اینکه بگوئیم پیامبر اسلام انگشتر پیامبران بود یعنى زینت پیامبران محسوب مى شد، زیرا مى دانیم انگشتر یک ابزار ساده براى انسان است و هرگز در ردیف خود انسان نخواهد بود و اگر آیه را چنین تفسیر کنیم مقام پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) را فوق العاده تنزل داده ایم ، گذشته از اینکه با معنى لغوى سازگار نیست . لذا این واژه در تمام قرآن (در 8 مورد) که این ماده به کار

تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 341









سایر محصولات :
تحقیق درباره تفسیر آیه 40 سوره احزاب

تحقیق درباره تفسیر آیه...

تحقیق درباره تفسیر آیات اخلاقی جزء 17 سوره‌های انبیاء و حج

تحقیق درباره تفسیر آیات اخلاقی جزء...

تحقیق درباره تفسیر آیات اخلاقی جزء 17 سوره‌های انبیا و حج

تحقیق درباره تفسیر...

تحقیق درباره تفریط

تحقیق درباره تفریط...

تحقیق درباره تفاوت تبادل فرهنگ با تهاجم فرهنگی

تحقیق درباره تفاوت تبادل فرهنگ با...

تحقیق درباره تغییر ساختار سازمان ملل متحد

تحقیق درباره تغییر...

تحقیق درباره تغذیه

تحقیق درباره تغذیه...

تحقیق در مورد کود

تحقیق در مورد...

تحقیق درباره تغذیه گوساله

تحقیق درباره تغذیه گوساله...

تحقیق در مورد کنش‌های متقابل به علت وجود یا فقدان علف‌های هرز

تحقیق در مورد...

تحقیق درباره تغذیه و بهداشت دندان1

تحقیق درباره تغذیه...

تحقیق در مورد کندو

تحقیق در مورد کندو...

تحقیق درباره تغذیه و بهداشت دندان

تحقیق درباره تغذیه و بهداشت...

تحقیق در مورد کنترل برگردان استنباط کمبود رطوبت در نیکوتیانا تاباکوم

تحقیق در مورد کنترل برگردان...

تحقیق درباره تعیین مکان و اندازه dg آقای محمدی

تحقیق درباره تعیین مکان و اندازه...

تحقیق در مورد کلیات استان گلستان

تحقیق در مورد کلیات استان...

تحقیق درباره تعیین محتوای دوره های آموزشی

تحقیق درباره تعیین محتوای...

تحقیق درباره تعیین ارتباط بین سلامت روان و شیوه‌های مدارا در دانشجویان جدید الورد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

تحقیق درباره تعیین...

تحقیق در مورد کلزا

تحقیق در مورد کلزا...

جزوه آموزشی تاسیسات آبرسانی و فاضلاب در ساختمان ها

جزوه آموزشی تاسیسات آبرسانی و فاضلاب...

تحقیق درباره تعین اول

تحقیق درباره تعین اول...

تحقیق در مورد کفر در دیوان حافظ

تحقیق در مورد کفر در دیوان حافظ...

تحقیق درباره تعهد سازمانی و کاری رشته مدیریت

تحقیق درباره تعهد سازمانی و...

تحقیق در مورد کردستان

تحقیق در مورد کردستان...

تحقیق درباره تعقیب جرایم قاضی ومعاینات محل

تحقیق درباره تعقیب جرایم قاضی ومعاینات...

تحقیق درباره تعطیل یا اجرای حدود در زمان غیبت امام معصوم ع کارآموزی وکالت

تحقیق درباره تعطیل یا اجرای حدود...

تحقیق درباره تعریف هویت جنسی

تحقیق درباره تعریف هویت جنسی...

تحقیق درباره تئوری آزمایش فنر

تحقیق درباره تئوری آزمایش فنر...

تحقیق درباره تئوری محدودیت ها و حسابداری

تحقیق درباره تئوری محدودیت ها و...

تحقیق درباره تئوری احتمالات

تحقیق درباره تئوری احتمالات...

تحقیق درباره توسعه صنعت توریسم و نقش امنیت ملی و فراملی

تحقیق درباره توسعه...

تحقیق درباره جایگاه فناوری اطلاعات در آموزش شیمی

تحقیق درباره جایگاه فناوری اطلاعات در آموزش...

تحقیق درباره تکمله کشیشی

تحقیق درباره تکمله کشیشی...

تحقیق درباره توریست اصفهان

تحقیق درباره توریست اصفهان...

تحقیق درباره توریست

تحقیق درباره توریست...

تحقیق درباره تهیه عینک آفتابی استاندارد

تحقیق درباره تهیه عینک آفتابی...

جزوه آموزشی درس لینوکس

جزوه آموزشی درس لینوکس...

دانلود پروژه بررسی لزوم گرافیک محیطی برای محیط های بسته

دانلود پروژه بررسی لزوم گرافیک...

تحقیق در مورد پروژه ی پایانی شیمی بررسی شرایط تبدیل ترکیبات آروماتیک به بنزین درکارخانجات آروماتیکی کشور

تحقیق در مورد پروژه ی...

تحقیق در مورد پروژه پایان دوره SQL

تحقیق در مورد پروژه...

تحقیق در مورد پروژه مهندسی شیمی – طراحی فرایندهای صنایع نفت انواع ترموکوپل های رایج در صنعت و مطالعات پژوهشی

تحقیق در مورد...

پروژه مالی شرکت تحقیقات و توسعه صادرات نرم‌افزار ثنارای سهامی خاص 75 ص

پروژه مالی شرکت تحقیقات و...

تحقیق در مورد پروژه مهندسی شیمی – صنایع پالایش طراحی حوضچه گل کلاریفایر

تحقیق در مورد پروژه مهندسی شیمی –...

تحقیق در مورد پروژه مالی شرکت محصولات کاغذی لطیف 70 ص

تحقیق در مورد پروژه مالی شرکت...

تحقیق در مورد پروژه مدل کردن مخزن تک فازی و یک بعدی

تحقیق در مورد پروژه مدل کردن مخزن...

تحقیق در مورد پروژه مالی شرکت تعاونی تولید روستایی دشت گل نسترن 20 ص

تحقیق در مورد پروژه مالی شرکت تعاونی...

تحقیق در مورد پروژه مالی شرکت اشی مشی 40 ص

تحقیق در مورد پروژه...

تحقیق در مورد پروژه مالی درصنایع غذائی 105 ص

تحقیق در مورد پروژه مالی درصنایع...

تحقیق در مورد پروژه مالی بررسی سیستم حسابداری اداره پست شهرستان ایذه

تحقیق در مورد پروژه مالی...

تحقیق در مورد پروژه مالی ایران خودرو 40 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق درباره یک سیستم خبره فازی – عصبی برای تشخیص (ترجمه شده)
تحقیق درباره یا می دانید معنی لغوی قران چیست
تحقیق درباره گزارشگری مالی و حسابداری XBRL
تحقیق درباره یوگا، تاریخچه و کلیت
تحقیق درباره یوگا
مقاله درباره روز معلم docx
تحقیق درباره گزارشگری مالی و حسابداری XBRL
تحقیق درباره رئالیسم
تحقیق درباره آرماتور بندی و قالب بندی ساختمانهای بتنی
تحقیق درباره رهی معیری
مقاله درباره ساختار،‌ عملکرد و تأثیرات محیطی الکیل بنزن سولفونات خطی
تحقیق درباره ریجستری

کلمات کلیدی :صلى اللّه علیه محمد رسول الله معنى پایان گرفه حقیق درباره فسیر صلى اللّه اللّه علیه رسول الله پیامبر صلى نمونه جلد فسیر نمونه خام انبیاء پیامبر اللّه پایان انگشر انبیاء اسلام نمونه خداوند کردند علاقه
  • ۹۶/۰۹/۰۸
  • محمد محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی